27 Ekim 2007 Cumartesi

Bir şiiri kendinden önceki şiir gelenekleriyle nasıl ilişkilendirebiliriz?

Soru:
1.bir şiiri kendinden önceki şiir gelenekleriyle nasıl ilişkilendirebiliriz
2.türkülerde dualarda benim mübarek dilim
hala benim güzelliğim üsküpte eskimeyen
kubbelerde sütunlarda benim emeğim
evlad-ı fatihan mezarlarında
gördüm asırlarca dipdiri yatan benim
yukarıdaki dizelerde kültür ve uygarlığımızın izleri nasıl yansıtılımıştır
3.''yarin dudağından getirilmiş/bir katre alevdir bu karanfil'' ve ''Ve benzememesi/bir motorlu kıtanın bir karanfile'' dizelerinden yola çıkarak iki farklı sanat anlayışını yansıtan karanfil adlı şiirlerin yazıldıkları dönemlerin sanat anlayışlarıla ilgili neler söylenebilir

Cevap:
1. Her şair devrinin edebi geleneklerinden az ya da çok etkilenmiştir. Yazılan şiirleri incelediğimizde Türk şiir geleneklerinden birinin izini mutlaka görürüz.
2. Kültür ve uygarlığımızın izleri edebi bir dille anlatılmıştır. Şiirde baktığımızda mimari özelliklerden, dinsel özelliklerden, musiki özelliklerinden bahsedildiğini görmekteyiz.
3. ''yarin dudağından getirilmiş/bir katre alevdir bu karanfil'' dizelerine baktığımızda karanfilin aşk temasına katkısını görmekteyiz. Demek ki bu dizelerin ait olduğu edebi gelenek "Sanat, sanat içindir" görüşünü savunmaktadır.
''Ve benzememesi/bir motorlu kıtanın bir karanfile'' dizelerine baktığımızda şairin karanfili toplumsal bir temada kullandığını görmekteyiz. Bu edebi gelenek de "sanat, toplum içindir" görüşünü savunmaktadır.

Hiç yorum yok: